اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیگیری سوژه مردم: نابسامانی وضعیت پسماند در مازندران

فارس من| فخاری: ضرورت تشکیل سازمان پسماند مرکزی در مازندران/ بهره‌برداری از زباله‌سوز نوشهر در خرداد 98

بیشتر شهرهای استان مازندران درگیر رهاسازی زباله‌ها در کوه جنگل و دریا هستند دپوی نامناسب زباله در مکان‌های بکر استان و سامان‌دهی معضل زباله در استان نیازمند عزم ملی است؛ به این دلیل که هر بار وعده سامان‌دهی با تغییرات مدیران به نقطه اول می‌رسد.

فارس من| فخاری: ضرورت تشکیل سازمان پسماند مرکزی در مازندران/ بهره‌برداری از زباله‌سوز نوشهر  در خرداد 98

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، شماری از مردم در سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، موضوعی را با عنوان« نابسامانی پسماند در استان » ثبت کردند.

آنان در توضیح خود درباره این معضل عنوان کردند؛ بیشتر شهرهای استان مازندران درگیر رهاسازی زباله‌ها در کوه جنگل و دریا هستند دپوی نامناسب زباله در مکان‌های بکر استان و سامان‌دهی معضل زباله در استان نیازمند عزم ملی است؛ به این دلیل که هر بار وعده سامان‌دهی با تغییرات مدیران به نقطه اول می‌رسد.

سرزمین مازندران روزانه شاهد تولید بیش از  2 هزار و 800 تن زباله است که به‌دلیل کمبود زمین در شهرهای مختلف استان با مشکلات زیاد و هزینه‌های میلیاردی به نقاط دور کوهستانی و جنگلی حمل و دفن می‌شود ولی همچنان این زباله‌ها تبعات و مخاطرات زیست‌محیطی خود را به همراه دارد.

 

حمل و دفن و دفع زباله در مازندران علاوه بر اینکه بخش اعظمی از درآمد شهرداری‌ها را  به خود اختصاص می‌دهد، مقولات اجتماعی ناشی اعتراض‌های مردمی نسبت به نحوه حمل و نقل و دفع بهداشتی و نفوذ شیرابه‌ها را نیز در پی دارد.

حمل زباله ساری مرکز استان مازندران به 70 کیلومتری این شهر و پرداخت روزانه حدود 75 میلیون ریال و سالانه 30 میلیارد ریال نمونه بارزی از وضعیت جمع‌آوری و حمل زباله‌های استان مازندران است این درحالی‌است که با چنین هزینه‌هایی می‌توان سالانه یک کارخانه کمپوست زباله ایجاد کرد و یا بخشی از هزینه‌های استفاده از فناوری‌های جدید در دفع و یا بازیافت زباله را تامین کرد.

زباله مازندران مشکلی که پس از گذشت سال‌ها همچنان مسؤولان ارشد استان را در چگونگی دفع بهداشتی، سوزاندن،گرفتن انرژی برق و ساخت کارخانه کمپوست سر در گم نگهداشته و این طلای سیاه بلای جان طبیعت استان شده است.

 

*آغاز دیرهنگام طرح تفکیک زباله از مبدا

فربد فخاری مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طرح تفکیک زباله از مبدا یک سال است که با جدیت شروع شده ولی دیر اتفاق افتاد درباره این طرح بحث‌هایی مطرح بود که در مسیر دچار مشکل شد مدتی با جدیت شروع می‌شد ولی به این دلیل که پشتوانه مطالعات دقیق انحام نشده بود بعد از مدتی ضعیف می‌شد.

وی با اشاره به انجام اقدامات خوب در زمینه پسماند در برخی از شهرهای مازندران از جمله ساری و آمل، افزود: ولی با توجه به این اقدامات باید بیشتر رویش کار شود و از راهکاری تشویقی در این زمینه بهره گرفته شود.

*ضرورت تشکیل سازمان پسماند مرکزی در مازندران

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با تأکید بر ضرورت تشکیل سازمان پسماند مرکزی در مازندران، خاطرنشان کرد: مدیران اجرایی پسماند می‌توانند در این زمینه همکاری کرده و در حوزه مدیریت پسماند راهکارهای علمی و عملی را نشان دهند و همچنین اعتبارات جزیره‌ای که در این زمینه به شهرداری تخصیص می‌یابد در همان حوزه هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی از طریق استانداری دارد اتفاق می‌افتد تا سازمان پسماند مرکزی در مازندران شکل گرفته و سیاست و برنامه اجرایی مدونی برای کل استان در نظر بگیرند.

فخاری بیان کرد: طرح تفکیک زباله نیز یک‌سالی است که شروع شد ولی هنوز کامل نیست و جای کار دارد، این طرح در کل استان به‌صورت عملیاتی اجرا نشد و مشکلاتی در اجرا وجود دارد که باید بررسی شود.

 

*کاهش 5 درصدی حجم زباله در طرح تفکیک

وی با اشاره به اینکه کارهای آموزشی در این زمینه شروع شده که براساس برنامه تخصصی کمیته برنامه تدوین شده است، تصریح کرد: براساس حوزه سامان‌دهی مراکز دفن زباله در حوزه تفکیک زباله از مبدا تا پایان امسال 5 درصد زباله‌ها از نظر حجمی باید کاهش یابد که این میزان بین 15 تا 25 درصد تاثیر مثبت به همراه دارد.

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه کاهش تولید زباله نخست مدنظر است، اظهار کرد: باید سیاست‌هایی را در دستور کار داشته باشیم تا تفکیک زباله از مبدا اتفاق بیفتد که این مهم در کاهش هزینه‌های حمل و نقل و آلودگی زیست محیطی موثر خواهد بود.

 

*دفن 80 درصد زباله در مازندران

فخاری با اشاره به اینکه 80 درصد از زباله‌های مازندران دفن می‌شود، گفت: تفکیک زباله در طرح مدیریت پسماند یک حلقه است که چند شاخص دارد که باید روی حلقه‌های دیگر کار شود.

وی با بیان اینکه سرنوشت پسماند باید در مازندران نهایی شود، گفت: حلقه‌ها باید در کنار هم قرار گیرد تا مدیریت خوبی در این زمینه اتفاق بیفتد تا پایان و اوایل سال اعلام کنیم چه میزان زباله را کاهش دهیم.

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه براساس آمار 3 هزار و 150 تن زباله در روز تولید می‌شود که سرانه تولید زباله یک کیلوگرم باید کاهش یابد، اظهار کرد: تفکیک زباله از مبدا اتفاق بیفتد و دستگاه‌های فرهنگی صدا و سیما باید پای کار بیایند و مردم نیز در این زمینه مشارکت کنند.

فخاری ادامه داد: در زمینه حل پسماند پروژه زباله‌سوز نوشهر با ظرفیت 200 تن تا پایان امسال و خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: تمام تلاش کارگروه مدیریت پسماند مازندران بر این است زباله‌سوز ساری با ظرفیت 450 تن به بهره‌برداری برسد.

 

مسؤول پسماند محیط زیست مازندران گفت: پروژه کمپوست بابل، تنکابن و بهشهر با ظرفیت 250 تنی در حال پیگیری است.

فخاری گفت: در صورت بهره‌برداری از پروژه‌هایی که برای رفع مشکل پسماند مازندران در دستور کار قرار دارد، نیمی از زباله‌های فعلی کاهش پیدا می‌کند که  باید بقیه زباله‌ها نیز تمهیداتی باید اندیشیده شود که به‌نوعی مدیریت شوند.

این سوژه با عنوان «نابسامانی وضعیت پسماند در مازندران» در سامانه فارس من ثبت شده که خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران آن را پیگیری کرده است.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول